Viden om konflikthåndtering
- Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
- 22. sep.
- 2 min læsning

Mit koncept til ” Konflikthåndtering som læring” består af 2 dele:
· Viden om konflikthåndtering
· box A og box B metoden.
Her vil jeg fortælle om den viden, som jeg mener, at elever, personale og forældre bør have:
Viden om forskellen på dommermetoden (beskrevet i del 1) og konflikthåndtering som læring.
Det er vigtigt at kende denne forskel, for det handler om det basale syn på tilgangen til konfliktløsningen. I stedet for søgen efter sandhed, finde den skyldige og lave en domfældelse, handler det om nysgerrig undersøgelse af, hvordan konflikten er opstået, hvad kan vi lære af den og hvad gør vi anderledes næste gang. Og forhåbentligt forsoning mellem parterne.
Viden om nødvendigheden af at kende og øve redskaber til konflikthåndteringen, for at kunne handle konstruktivt i situationen frem for på aggressive instinkter.
Viden om forskellen på brug af ulvesprog og girafsprog.
Viden om at forskellige oplevelser af en konflikt godt kan være sande.
Viden om at det ikke er en god idé at kræve, forlange eller skylde en undskyldning. Tag ikke fejl, jeg synes bestemt, at undskyldning er vigtig, men at påtvinge nogen til at give en undskyldning, er at gøre den falsk. Det er ofte mest for den voksnes egen skyld, for så er der sat punktum, men elevernes følelsesmæssige relation er uændret. En ægte undskyldning betyder, at den ene part selv vedgår at have gjort noget dumt over for den anden – dette er forløsende. At blive tvunget til at give en undskyldning er tit årsagen til, at elever forsøger at undgå konflikthåndteringer.
Viden om at man gerne må drille hinanden, hvis den anden også synes, det er sjovt.
Og hvordan kan man vide det? Jo man skal lære at aflæse kropssprog og ansigtsudtryk.
Viden om at sige STOP og respektere STOP kan forhindre konflikter i at opstå. Det er ikke så nemt som det lyder. Mange børn har svært ved at sætte grænser, når de føler dem overtrådt. Det, der var sjovt for et øjeblik siden, føles ikke sjovt nu, hvordan stopper jeg det?
At sige STOP samtidig med at man smiler/griner virker ikke. Hvad gør man for at virke overbevisende.
Jeg har lavet en PowerPoint, som man som lærer kan vise i klassen. Den er lavet med sjove illustrationer, tekst og tale på de enkelte slides. Den er beregnet til at blive afbrudt undervejs, fordi der er små øvelser for eleverne. I det hele taget er det vigtigt, at man som lærer giver plads til klassens input og drøftelse af aktuelle problemstillinger.
PowerPointen er gratis og du kan få den tilsendt, hvis du skriver din e-mail-adresse til mig i kontaktfeltet.


jett0350@fa7000.dk