top of page

Hvad er "konflikthåndtering som læring"?

  • Forfatters billede: Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
    Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
  • 22. sep.
  • 2 min læsning
ree

Hvad er ”konflikthåndtering som læring”?

Som klasselærer på mellemtrinnet har jeg, som sikkert mange andre lærere, været frustreret over at skulle bruge tid på børnenes konflikter. Igen og igen kom klassen tilbage fra frikvarteret og der var opstået en konflikt mellem nogle af eleverne. Jeg var nødt til at bruge tid på den, for den fyldte så meget både hos de involverede og de øvrige elever, at det var svært at fokusere på undervisningen.

Jeg lavede konflikthåndtering efter ” dommermetoden”, som betyder, at jeg som en dommer skulle forsøge at finde frem til ” sandheden” ved at høre på børnenes gensidige beskyldninger og beslutte, hvem der var ” den skyldige”. Derefter skulle jeg fælde en dom og forlange, at den ene sagde undskyld til den anden.

 Efter at have gjort det mange gange tænkte jeg: BLIVER DE BØRN DOG ALDRIG KLOGERE!  Nej det bliver de ikke, så længe jeg som lærer tager ansvaret for at løse konflikten og børnene ikke selv lærer noget.

Så begyndte jeg at indsamle og systematisere informationer og erfaringer og det kom til at udmønte sig i et koncept med viden og en metode, som jeg præsenterede i klassen i starten af skoleåret: ”Konflikthåndtering som læring”.

Der var tre formål:

1.      Jeg og eleverne skulle have nu en fælles platform af viden og begreber, som jeg kunne henvise til, når vi stod i selve konfliktsituationen.

2.      En simpel metode med box A og box B ville jeg bruge og børnene vidste så, hvad den gik ud på.

3.      Eleverne fik medansvar.

4.      Det endelige mål var, at de selv skulle kunne håndtere konflikter:

Undgå, nedtrappe og løse dem i klassen.

Efterfølgende oplevede jeg, at det var nemmere for elever i en konflikt at forstå og sætte ord på deres oplevelser, fordi vi havde et fælles sprog. Tiden anvendt på konflikthåndtering blev nedsat betydeligt.

Jeg opdagede også, at jeg selv blev bedre til at holde fokus i situationerne uden, at jeg blev følelsesmæssig involveret. Jeg havde autoritet som lærer i processen.

Elever, som typisk ville løbe væk fra konflikthåndteringer, kom frivilligt og søgte hjælp, fordi de vidste, at de ville blive lyttet til.

De elever, som ofte kom i konflikt, skulle jeg være særligt opmærksom på at lytte til, for de var vant til ” Det er jo alligevel mig, som altid får skylden.” Mange af disse elever er det lykkedes mig at få til at ændre adfærd.


 

I de næste indlæg vil jeg beskrive konceptets indhold lidt mere i detaljer.

 

 

 


Kommentarer


bottom of page