top of page

Feedback giver motivationen til læring.

  • Forfatters billede: Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
    Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
  • for 5 dage siden
  • 2 min læsning

Alt hvad elever laver på skrift i arbejdsbøger, stilehæfter med mere, er SUPER vigtigt at du som lærer kikker igennem og retter.

Det har to formål:

  1. Eleven får at vide, hvad han/hun er lykkedes med - den positive feedback,

    men får også chancen for at rette, det han/hun har misforstået - det er læring.

  2. Som lærer får du vigtig information. " Jeg har jo lige gennemgået og fortalt, hvad eleverne skal gøre, alligevel opdagede jeg, at flere af eleverne havde fejl. De laver ikke fejl med vilje, men der er noget, de har ikke har forstået. Den information er vigtig og betyder, at du som lærer også er i læring.


Når jeg har givet feedback, tydeliggør jeg som det første, hvad eleven har gjort rigtigt. Jeg skriver en lille anerkendende bemærkning, som slutter af med eleven navn.

F.eks. " Det er en rigtig fin fortælling, Sofie" og ved at skrive navnet viser du, at du ikke bare mekaniske retter løs, men at du har din opmærksomhed på hende. Ros fra læreren betyder rigtig meget for elever, og giver lysten til at gøre sig endnu mere umage med næste opgave. Jeg har brugt mange klistermærker i indskolingen og engelske smileyer på mellemtrinnet. " Good job".

Bagefter udvælger jeg 1 ting, som eleven skal øve sig i. " Ret lige de steder, hvor du har glemt at skrive med stort efter punktum."

Som jeg plejer at sige: " Jeg samler ikke på perfekte opgaver, så alt SKAL IKKE korrigeres, Jeg udvælger det, som er i elevens nærmeste læringszone.

Det fortæller jeg for øvrigt også de forældre, som gennem-retter deres barns opgaver. " Jeg kan se, at du er en meget dygtig mor, men jeg får som lærer ikke nogen viden om, hvad jeg skal undervise dit barn i."

 
 
 

Seneste blogindlæg

Se alle
Gratis Powerpoint til skolelærere.

PowerPoint Det kræver login på Microsoft Office med Powerpoint . Færdig Konflikthåndtering 4.pptx Husk at logge på, når PP dukker op. Som klasselærer forstod jeg, at elever havde brug for basale soc

 
 
 

Kommentarer


bottom of page