top of page

Overforbrug af gaming har alvorlige konsekvenser.

  • Forfatters billede: Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
    Anne-Birgitte Hvilsom Jespersen
  • 24. sep.
  • 3 min læsning

Opdateret: 20. okt.


ree

Jeg kan ikke dy mig ...

I årevis har jeg påpeget overforbrug af gaming som årsagen til børns mistrivsel, men er ofte blevet mødt med: Det er da ikke farligt, de møder venner i spillene, hvad skal de ellers lave?

Hvordan kan man overhovedet forestille sig, at timer, dage, uger og år med voldelige spil i højt tempo på medier ikke skulle have indflydelse på børns hjerner, deres udvikling og læring.

Børns hjerner er under voldsom udvikling og gamernes får kun meget ensidig påvirkning.

for ikke at tale om alt det, de ikke får lært, ikke får oplevet, ikke dummet sig med, og ikke grinet af sammen med andre børn. De møder kun andre gamere på deres chat i spillene, hvor de har deres egen jargon, som, efter hvad jeg har fået at vide, ikke er gangbar i den virkelige verden. Disse børn får ikke den daglige træning i at opnå sociale kompetencer til at rumme andre typer børn.

Det er jo IKKE læreren, som skal inkludere elever - det er klassens elever der skal inkludere hinanden. Derfor skal der arbejdes målrettet med udvikling af alle elevers sociale kompetencer.

Hvad har jeg så gjort:

Som I kan se, er jeg uddannet i CL - Cooperative Learning, som jeg tror,de fleste af jer kender til. Jeg har på fornemmelsen af, at det vigtigste i CL-konceptet ikke er blevet forstået rigtigt. Jette Stenlev har udgivet to bøger om CL og Classbuilding og Teambulding har været guld værd for mig. Her er masser af idéer til træning af sociale kompetencer, men for at få den rigtige effekt, er det ikke ligegyldigt, hvordan man iscenesætter strukturerne.


Her er 4 nedslag:


Jeg plejer at sige til mine klasser: "Der er nok ingen af jer, der har valgt, hvem I skal gå i klasse med, men I skal være sammen time for time, dag for dag og måske år for år, så I har alle ansvar for, at alle har det godt i klassen. Derfor laver vi nu en sjov leg, som alle skal være med til".

Det er et eksempel på METADIALOG, som forklarer, hvorfor vi skal lave denne aktivitet.

Eleverne skal vide det.


Super vigtig er også modelleringen af strukturen. Læreren kalder en elev op som" skuespiller" og man viser, hvordan strukturen skal gøres. Ellers hører eleverne kun det halve.

Pointer at det ikke bare handler om indholdet i spørgsmålene, men lige så meget måden, de laver Quiz og Byt.


Jette Stenlev taler om gambits, små sætninger, som eleverne skal bruge, når de skal tale sammen. De må ikke bagatelliseres, for de er netop hjælp til de usikre elever.


Når læreren iscenesætter Quiz og Byt, så skal han/hun ikke selv deltage. Læreren skal bevæge sig rundt imellem eleverne og observere, hvad der foregår. Er der "knas" nogle steder, skælder man ikke ud, men finder et par elever, som gør det rigtige og fremhæver dem for klassen. Pludselig rettes "knaset" op.

Strukturen fungerer hverken første eller anden gang - elever klumper sig samme, undgår nogle kammerater, begynder at jage efter hinanden, men hold fast. Øv denne struktur igen og igen og italesæt hele tiden formålet med den - vi træner sociale kompetencer og alle skal møde alle på en respektfuld måde.


Nej jeg får ikke procenter af CL-bogen " Classbuilding og Teambuilding med CL, skrevet af Jette Stenlev, men hvis du anskaffer den, så gør dig selv den tjeneste, at læse indledningen. Her er god viden og praktiske tip at hente. Herefter er der masser af kopisider, lige til at gå i gang med.

 
 
 

Seneste blogindlæg

Se alle
Gratis Powerpoint til skolelærere.

PowerPoint Det kræver login på Microsoft Office med Powerpoint . Færdig Konflikthåndtering 4.pptx Husk at logge på, når PP dukker op. Som klasselærer forstod jeg, at elever havde brug for basale soc

 
 
 

Kommentarer


bottom of page